Help jij jouw klant wel echt?

We zijn er zo goed in. Anderen hun zin geven. Doen wat ze vragen. Ook als het niet per se goed voor onszelf is.

Maar help je die persoon die jou wat vraagt, hiermee wel écht? And what about yourselves? Do you help yourself with this?

Most of the time we give people what they want. They ask for something and then we sell it to them. Even when it is not our scope. Not our expertise.

Maar het probleem zit hem erin dat we hen daar niet mee helpen, omdat wij onszelf daar niet mee helpen.

Waar heb je het over Mark?

Nou, ik zal een voorbeeld geven.

Stel je voor dat jouw klant iets wil wat je ‘eigenlijk’ niet doet. Wat je ‘eigenlijk’ niet doet, omdat je dit ‘eigenlijk’ niet leuk vindt om te doen. Omdat het ook ‘eigenlijk’ niet je interesse heeft.

En je besluit dit toch te doen, omdat je daarmee deze persoon helpt. Want, ondanks dat je het niet leuk vindt, kun je het wel. En het geeft ook zo’n lekker gevoel als je die persoon geeft wat hij wilt. Want, wat krijg je er allemaal voor.

Je krijgt erkenning voor het werk wat je gaat doen…Het levert je een diepere connectie met die persoon op… Tenminste op de korte termijn…

Maar wat levert het je niet?

Het levert je geen persoonlijke groei op, want je kunt het al.

Je zult er ook niet meer mee bereiken, want de kans dat je de rest van de wereld hiermee wilt helpen is bijzonder klein. Je moet er niet aan denken dat je dit vaker moet gaan doen.

Het geeft je ook geen zekerheid dat je veel lol of uitdaging zult beleven aan het proces, waardoor je niet gemotiveerd wordt.

Dus het leveren van wat jouw klant je vraagt, vervult twee behoeftes:

  • Erkenning
  • Connectie

 

Terwijl je alle andere menselijke basisbehoeften compleet negeert:

  • Persoonlijke groei
  • Een bijdrage aan de wereld leveren
  • Zekerheid
  • En onzekerheid (uitdaging of variatie)

 

En als we kijken naar de twee basisbehoeften die vervuld worden, dan is de kans groot dat dit alleen op de korte termijn is.

Want, hoe groot is de kans dat het werk dat je levert niet de kwaliteit is dat jouw klant er van verwacht?

Hoe groot is de kans dat je überhaupt iets met kwaliteit oplevert wat je “eigenlijk” niet doet? Waar je dus geen expert in bent? Wat je niet leuk vindt?

In mijn ondernemersleven heb ik geleerd duidelijk je krachten te kennen en die ook in te zetten om jouw klant te helpen.

Klanten hebben vaak een probleem wat ze graag opgelost willen hebben. De eerste die aangeeft dit te kunnen doen, haalt het probleem bij hen weg. En dat is zo fijn…. Voor je klant.

Maar veel slimmer nog is je klant te helpen met het echte probleem. Veel problemen die mensen hebben, zijn oppervlakkige problemen. Problemen die veroorzaakt worden door onderliggende problemen.

En hoe fantastisch zou het zijn als jij hun écht zou kunnen helpen? Wanneer jij ze helpt het échte probleem te herkennen?

Wat denk jij dat dit jouw klant zou brengen? En wat denk jij dat dit jou zou brengen?

Mark Daamen
No Comments

Post A Comment