Hoe goed zijn jouw verkoopskills

Ben jij iemand die zich vol concentreert op online marketing? Die vooral bezig is met het maken van webfunnels? Een e-boek gemaakt en dan, laat maar komen die klanten? Maar je klanten komen niet. Je krijgt wel inschrijvingen op je email lijst. En er zijn wel mensen die je via sociale media volgen, maar dan…

Echt verkopen doe je niet. Er zijn wel geïnteresseerden en die vragen geregeld meer informatie op. Soms bel je met hen, maar er komt niet echt iets uit. Maar hoe komt dat? Wat doe je verkeerd?

Veel ondernemers Hopen dat de kracht van internet voldoende is om klanten binnen te halen. Als we het over producten hebben die een beperkt aanschafbedrag met zich meebrengen, zou dat heel goed kunnen werken.

Maar als het om meer persoonlijke werkzaamheden gaat. Werkzaamheden die jij daadwerkelijk moet uitvoeren zoals coaching, dan zul je een andere benadering moeten gaan gebruiken.

Maar verkopen vinden we over het algemeen eng. We denken dan meteen aan iemand die iets wil opdringen. Iets wil opdringen wat we niet willen hebben, maar wil jij echt iets opdringen?

Wanneer je een bedrijf hebt dan ben je daar over het algemeen trots op! Je hebt een dienst of product waarvan jij zeker weet dat heel erg veel mensen dat keihard nodig hebben. Maar hoe weet je die mensen in een persoonlijk gesprek dan te overtuigen? Het antwoord daarop is interviewen.

“Oh, maar interviewen kan ik wel”, denk je dan. Dat heeft toch niks met verkopen te maken!? Ja en nee 😉

Het woord interviewen klinkt inderdaad een stuk aardiger dan het woord verkopen. Toch is juist de kracht van vragen stellen, zoals je tijdens het interview doet, juist de manier om iemand zelf het inzicht te geven dat jouw product of dienst een hele goeie oplossing is.

“Maar dat is toch manipuleren!? ”Nee! Dat is jouw doelgroep helpen een beslissing te nemen, maar bovenal inzicht te krijgen in hun problemen en zelf te kunnen bepalen of jouw product of dienst daadwerkelijk hiervoor een goeie oplossing is.

Wanneer jij daadwerkelijk een goeie oplossing kunt bieden voor het probleem van jouw klant, dan ben ik van mening dat je verplicht bent om die persoon dat inzicht ook te geven. De manier waarop je dat doet is door vragen te stellen. Vragen te stellen over het probleem wat ze hebben en waarom ze dat hebben.

“Dus, als ik het goed begrijp lukt het jou niet de omzet van jouw bedrijf te laten stijgen, omdat je te weinig tijd hebt om aan je visie te werken? “

“Ja, dat klopt. ”

“Maar, hoe komt het dan dat je te weinig tijd hebt? ”

“Dat komt omdat ik te veel tijd moet besteden aan het beantwoorden van vragen van mijn huidige klanten. ”

“Waarom moet je zoveel tijd besteden aan het beantwoorden van de vragen van je huidige klanten? ”

“Dat moet ik doen omdat ik geen assistent kan betalen die die werkzaamheden van mij overneemt. ”

“En waarom kun jij het niet betalen om een assistent aan te nemen die die werkzaamheden kan doen? ”

“Omdat ik te weinig omzet heb en ik die persoon niet kan gaan betalen. ”

“Waarom kun je deze persoon niet betalen? ”

“Omdat ik te weinig omzet heb. ”

“En waarom heb je te weinig omzet? ”

“Omdat ik geen tijd heb om aan mijn visie te werken. ”

“Aha!! ”

Mark Daamen

Door vragen te stellen kun je iemand de pijn laten voelen en het inzicht geven wat zijn probleem is. Wanneer je jouw klant geholpen hebt het inzicht te krijgen in wat zijn probleem is, wordt het tijd om te zorgen dat het probleem ook daadwerkelijk urgent wordt. Zonder urgentie hebben klanten niet de behoefte het probleem ook daadwerkelijk op te lossen, laat staan om daarvoor te gaan betalen.

De manier waarop je dat kunt bereiken, is weer door het stellen van vragen. In het voorbeeld hiervoor zou je bijvoorbeeld kunnen doorvragen “Wat er zou gebeuren wanneer dit probleem niet opgelost wordt?” Vervolgens kan je dan doorvragen op het antwoord wat de klant jou daar weer geeft. Wanneer je het idee hebt dat de noodzaak om dit op te lossen groot genoeg is bij je klant, dan kun je een suggestie doen waarmee dit op te lossen is.

“Wat zou het voor jou betekenen als ik jou nou ga helpen om dit probleem op te lossen? “

“Dat zou fantastisch zijn, maar wat zou mij dat gaan kosten? ”

“Mag ik deze vraag beantwoorden met een wedervraag. Wat zou het jou opleveren als dat probleem opgelost is?

No Comments

Post A Comment