Tijd voor pijn, tijd voor verandering

Tijd voor pijn, tijd voor verandering

Om te zorgen dat je jouw doelen behaald, werkt het goed om een bepaalde structuur te hebben.

Nu ongeveer 6 maanden geleden was het voor mij heel erg belangrijk om meer lichamelijke activiteit te hebben. Oftewel, ik wilde meer sporten.

Omdat dit mijn prioriteit was, wilde ik focus creëren.

En dit deed ik door iedere ochtend hier prioriteit aan te stellen.

Om mijn lichaam te laten weten dat er iets ging veranderen, zette ik mijn wekker ruim een uur eerder om 6.00 uur. En dat doet “pijn” de eerste paar dagen. Mijn lichaam was daar niet aan gewend.

In eerste instantie dacht ik dan ook: “Wat is er aan de hand, dat ik mij nog zo moe voel?” En dan weet je het: “Tijd voor verandering.”

Omdat het overweldigend kan zijn om wakker te worden en te denken: “Ik moet nu gaan sporten.” Had ik voor mijzelf kleine stapjes bedacht.

Het gaat namelijk om in beweging komen. Een klein stapje was dat ik mijn sportoutfit al klaar had liggen.

Het enige waarvoor ik ‘s ochtends om 6.00 uur hoefde te zorgen, was dat ik mijn dekbed wegsloeg, mijn voeten naast het bed zette en vervolgens op stond om mijn sportkleding aan te doen.

Dat was het enige waarop ik mij hoefde te focussen.Mark Daamen

Want ik wist, als ik dat zou doen, dan had ik de moeilijkste fase gehad. Want ik moest van stilstand in beweging komen. En als ik eenmaal in beweging ben, dan hoefde ik alleen maar te zorgen dat ik in beweging blijf.

Vervolgens het ontbijt.

Normaal ga ik zitten, maar als je in beweging wilt blijven, dan bereik je dat niet door een stoel te pakken. Dus in mijn keuken bleef ik staan en at ik mijn cracker en dronk ik mijn glas water.

En daarna direct naar de trainingsruimte. Niet eerst mijn eten laten zakken, maar door. Blijven bewegen. Want stilstand is achteruitgang.

In de trainingsruimte aangekomen doe ik eerst 20 minuten lichte oefeningen, zodat mijn eten een beetje kan zakken. Wel zette ik meteen een flinke fitness beat op die ik vanuit mijn telefoon liet dreunen.

Muziek is beweging en geeft structuur.

En beide heb ik de aankomende weken nodig om te zorgen dat ik dit “automatisch” ga doen. Want als de nieuwe structuur eenmaal in mijn systeem zit, dan gaat het vanzelf.

Per slot van rekening hoeft ik met autorijden ook al lang niet meer na te denken.

Maar weet je nog hoe het was toen je voor de allereerste keer ging autorijden? Richting aanwijzer aanzetten, koppeling indrukken, terugschakelen, koppeling op laten komen en sturen. Dit alles tegelijkertijd kan behoorlijk lastig zijn. Maar als je het maar genoeg doet, dan gaat het vanzelf.

Met de muziek kreeg ik een lekker ritme en na 20 minuten rustige bewegingen, begon ik al zin te krijgen in intensievere bewegingen.

Om te voorkomen dat ik daarover moest nadenken, had ik “Freeletics” aangeschaft.

Dit is een applicatie op mijn telefoon die afhankelijk van je behoefte een trainingsprogramma levert, waarvoor je geen fitnessapparatuur nodig hebt.

Ideaal dus, want zij hebben overal over nagedacht, maar daar vertel ik een andere keer meer over.

Om deze structuur op te bouwen heb ik ongeveer 6 dagen achter elkaar “pijn” gehad om ‘s ochtends vroeger op te staan.

Daarna merkte ik de eerste gewenning.

Na 3 weken merkte ik voor het eerst dat wanneer ik niet ‘s ochtends sportte, dat ik het ging missen.

En na ongeveer 6 weken hoefde ik er niet meer over na te denken en was mijn nieuwe ochtendritme geprogrammeerd en ging dit vanzelf.

Nu 6 maanden verder merk ik dat het niet meer uitmaakt of ik nou ‘s ochtends direct ga sporten of eerst wat anders ga doen.

Sporten is nu zo in mijn leven geïntegreerd dat ik hoe dan ook zorg dat ik op een moment van de dag actief aan het sporten ben.

Vanaf vandaag heeft het voor mij prioriteit om deze e-mails dagelijks te schrijven.

Dus vanaf vandaag sta ik om 6.00 uur op. Trek mijn sportkleding aan, sla mijn laptop open en schrijf mijn bericht voor jou op 😉

En als ik zo klaar ben, ga ik naar mijn sportruimte om heerlijk de dag veder in beweging te zetten.

Wil jij ook iets veranderen in jouw leven en heb je daar nu “geen tijd” voor?

Zet je wekker een uur eerder en ga door de pijn en verander je leven. Het heeft maar een weekje nodig om iets te veranderen 😉

No Comments

Post A Comment