Wanneer begin jij te kwijlen

Mark DaamenVanochtend stond ik op met spierpijn in mijn hele lichaam. Yes! Ik kan mijzelf vandaag leren kwijlen, dacht ik automatisch.

Iedere dag beweeg ik mijn lichaam zoveel mogelijk.

In de ochtend sport ik intensief. Niet heel erg lang. Meestal tussen de 30 en 45 minuten.

Maar wat ik doe is vol passie en de opdrachten die ik via een applicatie op mijn telefoon krijg (Freeletics), moet ik afmaken.

Als ik bijvoorbeeld 50x een push-up moet doen en na 20x zak ik door mijn armen heen, dan neem ik een korte break. Maar daarna ga ik verder totdat ik die 50 gedaan heb. Ik ben erg streng voor mijzelf, maar dat heeft een reden.

In het verleden had ik er nog wel eens last van dat ik de projecten die ik bedacht, niet afmaakte.

Het uitdenken van het project vond ik super interessant en leuk om te doen. Maar eenmaal bedacht, was de nieuwigheid er bij mij af. En daarmee was ook de interesse om ermee aan de slag te gaan weg.

De manier waarop wij mensen onszelf iets aan kunnen leren, verschilt niet heel erg van honden of andere dieren. Misschien heb je wel eens gehoord van ‘Pavlov’s Dog’?

Ergens rondom het jaar 1890 onderzocht fysioloog Ivan Pavlov de toename van speeksel bij honden, wanneer zij wat eten kregen.

De aanname die Pavlov deed was dat honden zouden gaan kwijlen als reactie op het voedsel dat voor hen werd neergezet.

Waar hij echter achter kwam, was dat de honden gedurende het onderzoek al gingen kwijlen wanneer zij de voetstappen van de assistent hoorde die het eten zou brengen.

Gedurende het onderzoek waren de honden onbewust geconditioneerd om een fysiologische reactie te creëren, zonder dat er aantoonbare feiten waren voor deze reactie.

Want zelfs wanneer de assistent geen voedsel kwam brengen gingen de honden kwijlen.

Wat Pavlov toen ontdekt heeft, gebruik ik dagelijks om mijzelf te trainen.

Door mijzelf keer-op-keer te leren dat ik iets afmaak, conditioneer ik mijzelf op zo een manier dat het voor mij niet goed gaat voelen als ik een keer iets NIET afmaak.

Hierdoor zorg ik ervoor dat ik de behoefte krijg focus te houden. En focus gecombineerd met doorzetten, zorgt dat het werk gedaan wordt.

De beste manier om jezelf iets aan te leren is door klein te beginnen.

Persoonlijk had ik een behoorlijke weerstand tegen het afmaken van projecten die ik bedacht had, dus ik moest héél klein beginnen. Dus creëerde ik een vast ochtendritueel met allerlei kleine taken.

Zo mocht ik van mijzelf pas eten, als ik de afwasmachine had uitgeruimd. Mocht ik pas gaan douchen, als de laatste restjes van mijn ontbijt op waren. Mocht mijn hond pas naar buiten, nadat ik hem de helft van het voer gegeven had (en hij het op had).

Na een paar dagen voelde dit al prettig en kon ik grotere doelen gaan toevoegen. Het eerste wat ik na een week ben gaan doen is sporten. En tijdens het sporten heb ik mijzelf geleerd iedere oefening af-te-maken.

Nu klinkt het heel simpel, maar oude geheugens zijn sterk.

Zeker wanneer je pijn hebt en je oude manier is om die pijn te ontzien. Dan zullen je hersenen jou automatisch gaan overtuigen dat je hier niet mee door moet gaan.

Als ik met sporten door mijn armen zakte en ik pauze hield, dan ging ik automatisch verzachtende omstandigheden bedenken. Zoals “20x is ook al heel goed.”

En nu spring ik een gat in de lucht als ik merk dat dit gebeurt. “Yes!” Want dit zijn de momenten dat ik kan groeien.

In die momenten dat mijn hoofd en lichaam weerstand aan het bieden zijn en mij proberen te overtuigen dat het zo goed is, heb ik de mogelijkheid mijn oude automatische geheugen te veranderen.

Dan heb ik de mogelijkheid om mijzelf te her programmeren op die manier dat de uitkomst mij brengt wat ik wil bereiken.

Of-te-wel mijzelf conditioneren dat iets afmaken mij gaat brengen waar ik heen wil. En het fijne is. Hoe vaker ik weerstand bied, hoe makkelijker het wordt.

Tot ik op een dag verlangend begin te kwijlen aan de gedachte dat ik iets bedacht heb, dat ik zal gaan afmaken.

Wat zijn de dingen in jouw leven die je ontwijkt, terwijl het eigenlijk beter zou zijn als je het wél zou doen? Schrijf er eens drie op en bedenk daarna een kleine taak hoe je jezelf ander gedrag kunt leren.

No Comments

Post A Comment